Dödsstraff för eller emot

Sitter och kollar på dokumentären dödsstraff på svt 2 som är en av de känslomässigaste dokumentärena jag sett på länge. Så undrar man kanske varför jag skriver om detta en blogg som ska handla om politik, men jag ser det på detta sätt. Politik finns för att kunna skapa och styra ett samhälle. Dödsstarff är ett verktyg vissa samhällen valt att använda sig av. Det är därför jag väljer att antyda att dödsstraff har allting med politik att göra.

För att begränsa mig ska jag tala om dokumentären och hur och vad för känslor och tankar den väckt inom mig.
Jag själv är emot dödsstraff så jag anser att ingen människa skall ha rätten till att ta eller bestämma om en annan människas liv. Självklart får jag då alltid samma fråga, skulle du inte önska livet ur någon som tagit dina barn eller moders liv? Det är väll antagligen här dubbelmoralen kommer in, säkerligen men det är under dessa situationer vi människor tänker med hjärtat och hämndlystheten.
Men om vi ska tänka rationellt för ett ögonblick, vi ska visa att det är fel att slå någon i huvudet genom att slå personen i fråga i huvudet? Och det behöver inte alltid handla om rationellt tänkande utan mer om rättigheter. Vem får vara med och bestämma on andras liv? Exakt hur ska vi välja de som har rätten till andras liv och inte.

Dödsstraffet motgår även ett flertal punkter av FN.s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, dels rätten till liv, frihet och personlig säkerthet samt att all form av tortyr, eller omänsklig bestraffning är förbjuden.

Det är väl även värt att nämna att det under de senaste de 20 sista åren i USA begåtts ett flertal misstag gällande ämnet, ungefär 70 stycken för att vara mer specifikt. Drygt 70 personer har alltså blivit felaktigt dömda till dödsstraff och sedan 1900 talet har 23 oskyldiga personer avrättats som senare visats sig vara oskyldiga. 

Andra argument för dödsstraff är att det är mer avskräckande än fängelsestraff eller att skattebetalarnas pengar inte borde gå till att bygga och upprätthålla fängelser i hur stor utsträckning som helst att ett livslångt straff för en exempelvis mördare på ett fängelse är för kostsamt.

Låt mig presentera lite fakta som finns att hämta överallt på nätet och i böcker.

Flera studier påvisar att dödsstraff fall är mest kostsamma av alla kriminal fall.
En avrättning kostar alltså mer än ett livslångt straff, i Florida kostar till exempel en avrättning 3,2 miljoner dollar att procesera medan det kostar 700 000dollar för att hålla en fånge inspärrad på livstid.

Sedan kommer jag in på det religiösa aspekterna. Nu är jag själv inte troende så på ett sätt har jag mer förståelse för atheister som är för dödsstarff än de troende.
Rätta mig om jag har fel, sägs det inte att only god can judge us and he will?, att vill alla kommer face judgmentday? att det finns en himmel och ett helvette och att vi alla får det vi förtjänar till slut?
I sådant fall varför inte överlämna det till gud, och vem har rätten att ta sig an guds jobb, att bestämma vem som får och inte får leva/ vara vid liv?

http://svtplay.se/v/2160939/dokumentarfilm/dodsstraff

Alla har vi som sagt våra åsikter
Över och ut
Ghazal

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0