Heal the world.


Man ska kunna disskutera olika åsikter vare sig det handlar om politik eller religion. Men nu är det så att vi lever i en värld där dessa två är de mest farligaste diskutions teman som finns i vårt samhälle. Jag tror på att kommunikation kan hjälpa människan att minska våld och missförstånd självklart, men det som är svårt att motarbeta är dessa fasta beslut om att man inte vill acceptera att man tycker olika. Att vara religiös är inte bara en åsikt det är även en tro. Och en tro är något som inte är säkert därför det heter tro. Det är inget som har stödjande bevis eller "källförteckning" på om det stämmer eller inte. Även om de heliga skrifterna anses som ett bevis hos de religiösa om att detta är deras bevis på att Gud finns och att religion är något vi ska sträva efter att ha så är det inget som är vetenskapligt bevisat. Men enligt min åsikt så är dessa böcker bara vanliga böcker som vem som helst kan ha skrivit. Jag själv har läst bibeln både på svenska och på spanska och för mig var det som sagor. 

Jag förstår och det är självklart att människor behöver något att sträva efter, mål i livet. Annars ger man upp. Att ha denna motivation att man någon dag så kommer man upp till himmelen eller att man återuppföds är en motivation till att leva. Jag själv är inte en fullständig ateist då jag har lite dubbelmoral i denna fråga. Jag vill tro på att det finns något mer än vara vi men hur kan jag göra det när jag inte har något bevis? En religion är något som vem som helst kan uppfinna. Jag vet att jag sagt detta förr men tänk er för i tiden, hur mycket visste man då? Att jorden var platt? Att när en människa fick feber så trodde de att de hade djävulen inom sig, de trodde på häxor och magi. Jag menar jag tror det kan finnas en vetenskaplig och logisk förklaring till dessa "sagor" som finns i bibeln och inte minst koranen. Jag själv har inte läst koranen och kommer förmodligen inte göra det. Men sen undrar jag även hur många där ute är det som kallar sig själv för religiösa och som samtidigt inte läst dessa böcker som är grunden och där alla religösa hämtar sin moral, etik, normer och livsåskådningar ifrån? För jag förstår. Man läser bibeln och man tror på allt som står i den boken och man känner att det här är det jag vill anförtro mig till. Då kan jag säga varsegod du kan kalla dig för kristen enligt mig, nu är det inte så att jag bestämmer vem som är vad men jag skulle förstå detta då. Men det jag undrar är hur många är det där ute som INTE läst dessa böcker och som bara gått efter sina föräldrars "arv" och traditioner? För jag tycker att ska man kalla sig själv för religiös så ska man kunna stödja detta genom att läsa det som är grunden och det viktigaste för deras religion och inte gå efter det man lärt sig från någon annan. Man ska hitta och skapa sina egna beslut och åsikter med stöd från det man tror på själv. Inte på grund av det man lärt sig att tro på.  

Nu är det så att om människan inte hade "smutskastat" de olika religionerna så mycket som de har gjort så kanske jag också hade kallat mig för någon sorts av troende/religiös. Men nu är det så att jag tycker att religion i dessa dagar är så överskattat? Får jag säga så? För det är faktiskt min åsikt. Jag tycker att alla försöker hitta sig själv i religionen och jag tycker faktiskt att religion begränsar en person på det sättet att man inte kan vara helt och fullständigt sig själv. Förutom detta så tycker jag även att religion skapar så mycket konflikter. Att en kvinna inte ska få gifta sig med en man hon älskar på grund av religionen är bisart. Nu vet jag att det handlar så mycket mer än religion så som traditioner, seder och bruk men det är ju religionen som är själva grunden för detta. Religion är som en kultur man skapar med de sina och som tydligen är jätte svårt att kompromissa med någon annan! Varför ska det vara det egentligen?

Och att ni som är religiösa ska sitta och döma andra människor när det är en av de viktigaste grundreglerna i era heliga skrifter att det är bara Gud själv som får göra något sådant. Läs er heliga bok innan ni öppnar era munnar om andra människor. För det ni gör är att synda men vissa tänker inte så långt. De tänker bara på de andra gör "fel" och inser inte själv sina egna "misstag".

Så nu har jag sagt en del av det jag tror på om religion. Detta är mina åsikter. Nu till något annat:

Jag blir så sur och förbannad även om jag inte är religiös men att man inte kan accpetera varandras åsikter. Att massa invandrare och svenskar själv har röstat på Sd inte bara för invandrare som inte sköter sig utan för detta om Religion. Låt människor tro på vad fan dem vill. Detta är mina åsikter om religion och sen finns det andra människor som tror på detta och det har jag respekt för men det betyder inte att man inte ska kunna diskutera om detta som vanliga människor utan att det ska leda till krig eller att man ska rösta på ett rasistisk parti som SD är. Jag tycker det är så tragisk att människan inte utvecklas. Att man lever i en bubbla där allt ska vara lika. Hur tråkig värld skulle det vara om alla hade exakt samma åsikter, religion och kultur? Sen håller jag fast vid att religion borde inte finnas för att det skapar såna här konflikter men nu finns den här och det är inte bara på grund av religionen utan det mesta handlar om människan själv. Att vi inte kan acceptera och godta att vi faktiskt är olika! Olika med samma värde trots religion, kultur, åsikter och hudfärg.

Make love not war!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0